Somnoblue bij Oranje 016

  • Geplaatst op
  • Door Koos Meijer
Somnoblue bij Oranje 016

Goede slaapkwaliteit is van groot belang voor topsporters om hun maximale talent te kunnen benutten. Na afloop van de twee workshops hebben alle spelers van Oranje 15-16 een eigen Somnoblue slaapbril meegekregen.

 

Work Hard, Sleep Hard workshops en Somnoblue bij Oranje O16

De Oranje internationals hebben een druk sport- en schoolschema. Ook heerst er een hoge prestatiedruk. Dit maakt hen een risicogroep voor subtoptimale slaap. Gezien de hersenen en de spieren op deze leeftijd nog volop in ontwikkeling zijn, is een goede slaapkwaliteit van groot belang voor hen om hun maximale talent te kunnen benutten. Na afloop van de twee workshops 'Work Hard, Sleep Hard' heeft de gehele selectie van Oranje 016 een eigen Somnoblue bril meegekregen.  

 

 

Terug naar een natuurlijke slaap met de Somnoblue bril 



Blauw licht, een overlevingsmiddel
Oorspronkelijk zit blauw licht alleen in zonlicht. Voor onze voorouders was het zelfs een overlevingsmiddel. ’s Ochtends maakte het je wakker, overdag gaf het je energie en wanneer ’s avonds de zon onder ging, maakte het je slaperig. Dit komt doordat je lichaam dan het ‘nachthormoon’ melatonine aanmaakt, waardoor je je klaarmaakt voor het slapen gaan. Blauw licht is essentieel om je  bioritme te kalibreren. Helemaal niet zo slecht dat blauwe licht, zou je denken.

 

Gemiddeld gezien is een blootstelling aan 30 lux voldoende om de natuurlijke aanmaak van melatonine met wel 50% te reduceren. Dit terwijl deze lichtintensiteit lager is dan wat er in de gemiddelde woonkamer en badkamer aanwezig is. 

 

 

 

Nooit meer donker
Inmiddels leven we niet meer in de oertijd en zijn we alweer een paar miljoenen jaren verder. Zonlicht is niet meer de enige bron van blauw licht. We vinden het nu ook in ledverlichting, smartphones en laptops, waardoor we vaker worden blootgesteld aan (kunstmatig) blauw licht. Wanneer de zon al een tijdje onder is, staat de verlichting binnen nog aan. Wanneer we uiteindelijk het licht uit doen om te gaan slapen, zijn we vaak nog klaarwakker. In de tijd dat het lichaam was blootgesteld aan kunstverlichting, is de productie van melatonine, een hormoon dat ons lichaam vertelt dat het nacht is vertraagd. Hierdoor vallen we niet meer zoals vroeger op een natuurlijke manier in slaap. Waar het oorspronkelijk altijd donker de laatste uren voordat we gingen slapen, is het nu altijd licht. Overmatige blootstelling aan blauw licht verstoort dus het bioritme en de algemene slaapkwaliteit. 

 

 

Uit een recente studie uitgevoerd in 2019, blijkt dat sommige mensen tot wel 50 keer gevoeliger zijn voor blauw licht dan anderen. Hier is genetisch bewijs voor gevonden.

 



Tegenwoordig is het mijden van kunstverlichting bijna onmogelijk. Om er toch voor te zorgen dat het lichaam van de spelers van O16 's avonds het 'nachtsignaal' krijgen, draagt een aantal van hen de Somnoblue bril een uur voor het slapen gaan. De oranje glazen van de slaapbril filteren het blauwe licht en bootsen een natuurlijke zonsondergang na, wat de aanmaak van melatonine kan bevorderen. De oranje gloed conditioneert het brein dat het bijna tijd is om te slapen. Dit helpt hen om gemakkelijker in slaap te vallen en om zo de volgende dag uitgerust te beginnen. Net zoals onze voorouders dat vroeger deden.

 

 

Blauw licht en de slaap van jongeren: de cijfers

Wist je dat: Een op de tien jongeren ernstige slaapproblemen ervaart en de overgrote meerderheid met slaaptekort kampt, dit blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting. 

 

Wist je dat: De biologische klok van pubers is extra gevoelig is voor kunstlicht in de avonduren. 'Lichtvervuiling' in de avonduren en het gebrek aan een effectief slaapritueel zijn een erg actuele problemen voor kinderen en jongeren. 

 

 

Let op: Somnoblue verhoogt de effectiviteit van uw slaapritueel maar lost slaapproblematiek niet op. Ook met het gebruik van de bril, blijft het belangrijk om zo min mogelijk gebruik te maken van elektronica voor het slapen gaan. Het houdt de hersenen actief. Probeer ’s avonds naast het gebruik van de bril te ontspannen, zoals het luisteren van muziek of het lezen van een boek. Naast de blootstelling aan licht, zijn er veel andere factoren die uw slaappatroon beïnvloeden. Denk hierbij aan stress, bepaalde gedachten, verkeerde slaaproutines of depressies. Indien uw klachten zo ernstig zijn dat u op regelmatige basis slaaptekort heeft, zoek dan contact met uw huisarts. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Quote van de trainer Peter van der Veen    

“De bril van ‘Work Hard, Sleep Hard’ zal bijdragen aan de verbetering van de voetbalprestaties van onze spelers. In de top gaat het namelijk om de details en de laatste procenten. Door deze brillen te gebruiken kunnen wij buiten het veld het verschil al maken, zodat we in het veld met een voorsprong beginnen. De workshops werden zeer enthousiast ontvangen door de spelers en staf en de brillen zijn dan ook veelvuldig gebruikt. Iedereen gaf aan dat ze voor het slapen gaan rustiger werden van de bril en dat ze daarna beter in slaap vielen. Mede dankzij de duidelijke en leerzame workshops van Koos Meijer zullen wij beter gaan presteren. Ik wil Koos Meijer namens 'Het Nederlands elftal Onder 16' dan ook hartelijk bedanken voor zijn workshops.” 

 

 

Somnoblue voor jongeren en athleten: In de volgende video licht ik toe hoe dit werkt

 

 

 

Quotes van de spelers Oranje O16

"Wat me het meest is bijgebleven is dat door de bril te gebruiken je makkelijker in slaap valt, en dat de verschillende soorten slaapfasen allemaal erg belangrijk zijn. Ja ik blijf het gebruiken, ik merk dat ik makkelijk in slaap kom en energieker ben de dag erop."  

 

"Dat je slaap heel belangrijk is voor het herstel van je spieren en dat de bril een goede invloed heeft op het slapen. Ik heb zeker het gevoel gehad dat het me hielp om in slaap te vallen en dat mijn nachtrust beter was." 

 

"Wat me is bijgebleven is dat je voldoende slaap moet hebben om het maximale uit je zelf te halen en dus goed kan presteren. - Ik blijf de bril gebruiken omdat ik het gevoel heb dat ik mijzelf daarbij fitter voel en zo meer uit mijzelf kan halen op trainingen en in wedstrijden." 

 

"Als ik slecht slaap voel ik me vermoeid, kan ik minder kracht leveren en raak ik sneller mijn concentratie kwijt. Ja ik merk resultaat, dus ik blijf de bril gebruiken." 

 

 

Video: Onze tips voor een optimale slaap 

 

 

Onze andere blogs

Zie hier de blogs over onze projecten met ADO Den Haag en AZ Alkmaar 

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »