Somnoblue bij Oranje 016

  • Geplaatst op
  • Door Koos Meijer
Somnoblue bij Oranje 016

Goede slaapkwaliteit is van groot belang voor topsporters om hun maximale talent te kunnen benutten. Na afloop van de twee workshops heeft de gehele Jong Oranje selectie een eigen Somnoblue bril meegekregen.

 

Work Hard, Sleep Hard workshops en Somnoblue bij Oranje O16

De Oranje internationals hebben een druk sport- en schoolschema. Daarnaast maken spelers in deze leeftijdscategorie veel gebruik van elektronica, ook vlak voor het slapen gaan. Dit maakt hen een risicogroep voor subtoptimale slaap. Gezien de hersenen en de spieren op deze leeftijd nog volop in ontwikkeling zijn, is een goede slaapkwaliteit van groot belang voor hen om hun maximale talent te kunnen benutten. Na afloop van de twee workshops 'Work Hard, Sleep Hard' heeft de gehele selectie van Oranje 016 een eigen Somnoblue bril meegekregen.  

 

Terug naar een natuurlijke slaap met de Somnoblue bril 

Blauw licht. Het is tegenwoordig overal te horen: op het nieuws, in de krant en je moeder die ’s avonds tegen je zegt dat je niet te lang op je telefoon moet zitten, omdat je anders niet in slaap valt. Sommigen geloven erin, anderen interesseert het niet. Maar wat is blauw licht eigenlijk? En is dit wel echt zo schadelijk als de media beweren?

Overlevingsmiddel
Oorspronkelijk zit blauw licht alleen in zonlicht. Voor onze voorouders was het zelfs een overlevingsmiddel. ’s Ochtends maakte het je wakker, overdag gaf het je energie en wanneer ’s avonds de zon onder ging, maakte het je slaperig.  Dit komt doordat je lichaam dan het ‘nachthormoon’ melatonine aanmaakt, waardoor je je klaarmaakt voor het slapen gaan. Blauw licht is dus essentieel voor je bioritme. Helemaal niet zo slecht dat blauwe licht, zou je denken.

Nooit meer donker
Inmiddels leven we niet meer in de oertijd en zijn we alweer een paar miljoenen jaren verder. Zonlicht is niet meer de enige bron van blauw licht. We vinden het nu ook in ledverlichting, smartphones en laptops, waardoor we vaker worden blootgesteld aan (kunstmatig) blauw licht. Wanneer de zon al een tijdje onder is, kijken we met z’n allen naar het Eurovisie Songfestival of Goede Tijden, Slechte Tijden op tv. Als het programma is afgelopen, lopen we naar boven en poetsen we onze tanden onder het felle kunstlicht. Vervolgens liggen we in ons bed en surfen we nog een beetje op internet. We scrollen Instagram en Facebook door en kijken misschien nog een Netflix serietje. Wanneer we uiteindelijk onze telefoon wegleggen en het licht uitdoen, zijn we nog klaarwakker. In de tijd dat het lichaam was blootgesteld aan blauw licht, is de productie van melatonine, een hormoon dat ons moe maakt, vertraagd. Hierdoor vallen we niet meer zoals vroeger op een natuurlijke manier in slaap. Waar het oorspronkelijk altijd donker was voordat we gingen slapen, is het nu altijd licht. Overmatige blootstelling aan blauw licht verstoort dus het bioritme.

Tegenwoordig is het mijden van blauw licht bijna onmogelijk. Om er toch voor te zorgen dat het lichaam van de spelers van O16 's avonds voordat ze gaan slapen melatonine aan zullen maken, dragen ze de Somnoblue bril een uur voor het slapen gaan. De oranje glazen van de slaapbril filteren het blauwe licht en bootsen een natuurlijke zonsondergang na, wat de aanmaak van melatonine bevordert. Hierdoor zullen ze gemakkelijker in slaap vallen en kunnen ze de volgende dag uitgerust beginnen. Net zoals onze voorouders dat vroeger deden.

 

Blauw licht en de slaap van jongeren: de cijfers

Wist je dat: Een op de tien jongeren ernstige slaapproblemen ervaart en de overgrote meerderheid met slaaptekortkampt, dit blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting. 

 

Wist je dat: De biologische klok van pubers is extra gevoelig is voor kunstlicht in de avonduren. 'Lichtvervuiling' in de avonduren en het gebrek aan een effectief slaapritueel zijn een erg actuele problemen voor kinderen en jongeren. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Quote van de trainer Peter van der Veen    

“De bril van ‘Work Hard, Sleep Hard’ zal bijdragen aan de verbetering van de voetbalprestaties van onze spelers. In de top gaat het namelijk om de details en de laatste procenten. Door deze brillen te gebruiken kunnen wij buiten het veld het verschil al maken, zodat we in het veld met een voorsprong beginnen. De workshops werden zeer enthousiast ontvangen door de spelers en staf en de brillen zijn dan ook veelvuldig gebruikt. Iedereen gaf aan dat ze voor het slapen gaan rustiger werden van de bril en dat ze daarna beter in slaap vielen. Mede dankzij de duidelijke en leerzame workshops van Koos Meijer zullen wij beter gaan presteren. Ik wil Koos Meijer namens 'Het Nederlands elftal Onder 16' dan ook hartelijk bedanken voor zijn workshops.” 

 

 

Somnoblue voor jongeren en athleten: In de volgende video licht ik toe hoe dit werkt

 

 

 

Quotes van de spelers Oranje O16

"Wat me het meest is bijgebleven is dat door de bril te gebruiken je makkelijker in slaap valt, en dat de verschillende soorten slaapfasen allemaal erg belangrijk zijn. Ja ik blijf het gebruiken, ik merk dat ik makkelijk in slaap kom en energieker ben de dag erop."  

 

"Dat je slaap heel belangrijk is voor het herstel van je spieren en dat de bril een goede invloed heeft op het slapen. Ik heb zeker het gevoel gehad dat het me hielp om in slaap te vallen en dat mijn nachtrust beter was." 

 

"Wat me is bijgebleven is dat je voldoende slaap moet hebben om het maximale uit je zelf te halen en dus goed kan presteren. - Ik blijf de bril gebruiken omdat ik het gevoel heb dat ik mijzelf daarbij fitter voel en zo meer uit mijzelf kan halen op trainingen en in wedstrijden." 

 

"Als ik slecht slaap voel ik me vermoeid, kan ik minder kracht leveren en raak ik sneller mijn concentratie kwijt. Ja ik merk resultaat, dus ik blijf de bril gebruiken." 

 

 

Video: Onze tips voor een optimale slaap 

 

 

Luister ook: Somnoblue toegelicht bij NH Radio (fragment start op 48:30)

 

www.NH-radio.nl/blauw-licht-en-slaap

 

Onze andere blogs

Zie hier de blogs over onze projecten met ADO Den Haag en AZ Alkmaar 

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »