FAQ: Veel gestelde vragen

Wij hopen u met behulp van de informatie op deze site, voldoende geïnformeerd te hebben. Om eventuele vragen of misverstanden te beantwoorden, hebben we de onderstaande FAQ opgesteld. 

1 Somnoblue veel gestelde vragen over de slaapbrillen
1.1 Zal het dragen van de slaapbril mijn slaapproblemen na mijn nachtdiensten oplossen?

Helaas, slechts gedeeltelijk. Het effect van de bril is afhankelijk van de timing van het gebruik ervan ten opzichte van de stand van uw circadiaanse ritme. De stand van uw circadiaanse ritme (wat aangestuurd wordt door uw interne biologische klok) hangt af van vele factoren zoals: uw chronotype zoals ochtend of avondmens, de aard van uw (ploegendienst)rooster, uw slaapverleden en jetlagstatus.

Normaal gesproken, indien u geen nachtdiensten draait, voorkomt het gebruik van de slaapbril in de avond/nacht dat kunstlicht de natuurlijke aanmaak van het nachthormoon melatonine onderdrukt. Indien u een of meerdere nachtdienst(en) heeft gedraaid en u overdag dient te slapen, staat uw circadiaanse ritme nog in de ‘dag-modus’ op het moment dat u overdag uw slaap probeert in te halen. Dit wordt ‘Circadian misalignment’ genoemd.

Gezien uw brein normaliter overdag vrijwel geen melatonine aanmaakt en wel relatief veel cortisol (stress/activatie hormoon), kunnen de slaapbrillen hierbij slechts gedeeltelijk helpen. Wat raden wij aan: Indien u een nachtdienst heeft gedraaid, raden we het u aan de bril direct bij thuiskomst op te zetten. Indien u gebruik maakt van het OV kunt u de bril al tijdens uw reis naar huis dragen. Indien u tijdens uw nachtdienst een powernap probeert te doen, kan het gebruik van de bril vlak voor de powernap de efficiëntie ervan iets verhogen. Voor vragen hierover kunt u ons een mail sturen.

1.2 Hoe lang dien ik de slaapbril te dragen voor het slapen gaan?

Dit verschilt per persoon en is afhankelijk van persoonlijke voorkeur en genetische aanleg. In het algemeen wordt het aangeraden om de slaapbril ongeveer een uur voor het slapen gaan te dragen. Relatief goede slapers kunnen al profijt hebben van het gebruik van de bril na 20 a 30 minuten. Indien u relatief ernstige slaapproblemen ondervindt, wordt het aangeraden de bril wat langer te gebruiken: denk aan 1.5 uur voor het slapen gaan. 

1.3 Dien ik de bril te dragen tijdens het slapen?

Nee, u kunt de bril af zetten nadat u de lichten heeft uitgedaan in uw slaapkamer.  

1.4 Kan ik gebruik maken van mijn smartphone, tv of pc als ik de bril gebruik?

Ja, u kunt nog gewoon gebruik maken van uw elektronica. De blauw licht filter zorgt ervoor dat u alles met een oranje tint zal waarnemen. Hier raakt u vanzelf aan gewend. Let wel op, probeer ook als u gebruik maakt van de slaapbril, om zo min mogelijk gebruik te maken van elektronica voor het naar bed gaan. Het houdt de hersenen namelijk te lang actief. Probeer wat ontspannends te doen voor het slapen gaan zoals het luisteren van muziek of het lezen van een boek. Probeer uw mobiele telefoon uit uw slaapkamer te houden. Indien u dit toch doet zet hem dan in de vliegtuigmodus.

1.5 Kan ik de bril gebruiken in het verkeer?

Nee! Het wordt ten allen tijden afgeraden om de slaapbril te gebruiken in het verkeer. Dit omdat het gebruik van de bril u slaperig kan maken, wat de verkeersveiligheid van uzelf en anderen in geding kan brengen. Indien u gebruik maakt van het openbaar vervoer, bijvoorbeeld na een nachtdienst, raden wij het wel aan. 

 

1.6 Ik gebruik een blauw-licht-filter op mijn computer en telefoon, heb ik de bril dan wel nodig?

Het gebruik van een blauw-licht-filter zoals F.Lux zal u slechts gedeeltelijk helpen. Studies hebben aangetoond dat bij meer dan 95% van de mensen normale kamerverlichting al voldoende is om de aanmaak van het nachthormoon melatonine vrijwel volledig te onderdrukken. De blauw-licht-filters werken wel als ze worden gebruikt in een donkere kamer.

1.7 Waarom ziet de bril er uit als een veiligheidsbril? Kan het niet wat hipper?

De receptoren in uw ogen die gevoelig zijn voor het blauwe licht en verbonden zijn met uw biologische klok, bevinden zich in de periferie van uw zichtveld. Om effectief te zijn, dienen de brillen het licht van de zij- en bovenkanten af te schermen. Normale ‘hippe’ zonnebrillen beschermen vaak slechts het centrum van uw visuele veld. Zie hier wat er kan gebeuren als kunstlicht van boven niet geblokkeerd wordt. 

1.8 Wat is het verschil tussen de SB-F1 en de SB-F2?

Beide modellen filteren minimaal 95% van het blauw licht. De SB-F2 is iets duurder dan de SB-F1 en filtert 98%. De SB-1 filtert 95% van het blauwe spectrum. Het blauwe licht wordt bij de twee modellen met minstens een factor 20 gereduceerd. Dit is ruim voldoende om melatonine een kans te geven om op te bouwen in de avond pf nacht. Bij de twee modellen betreft het een universele maat voor volwassenen. De pootjes van de SB-F2 kunnen wel in lengte versteld worden en die van de SB-F1 niet. Op de product pagina’s van de brillen, kunt de afmetingen en overige beschrijving vinden.

1.9 Er lijkt wat mis te zijn met mijn bril, wat moet ik doen?

Is er iets mis met uw bril of de verzending? Stuur ons dan een email en we lossen het op.

Neem contact op
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »