Somnoblue bij de IC afdelingen van het LUMC, AMC, Isala en HagaZiekenhuis

Somnoblue bij  de IC afdelingen van het LUMC, AMC, Isala en HagaZiekenhuis

Momenteel worden de Somnoblue slaapbrilllen toegepast bij interventies op de Intensive Care afdelingen van het LUMC, Radboudumc, HagaZiekenhuis, Rijnstate en JBZ. Ook worden ze bij de Oncologie afdeling van het Isala Ziekenhuis ingezet als onderdeel van een integrale aanpak.

 

 

 

De Somnoblue slaapbril  

De Somnoblue brillen reduceren de negatieve effecten van blauw kunst- en daglicht op de biologische klok en de slaap. Ook verhoogt de oranje/rode gloed de effectiviteit van het slaapritueel door het brein het seintje te geven 'het is nacht, tijd is om te slapen'. 

 

 

 

 

Zal het dragen van de slaapbril mijn slaapproblemen na mijn (nacht)diensten oplossen? 

 

De bril zal slaapproblemen rondom de nachtdienst niet volledig oplossen, de bril is een onderdeel van een integrale (nachtdienst)interventie. Het effect van de oranje bril rondom de dag- of nachtdienst is afhankelijk van vele factoren zoals de gevoeligheid voor blauw licht, de reistijd naar huis (de bril mag niet in de auto gedragen worden), en de timing van het gebruik van de bril ten opzichte van de stand van uw interne biologische klok. De stand van uw biologische klok hangt af van vele factoren zoals: uw chronotype zoals ochtend of avondmens, de aard van uw (ploegendienst)rooster, uw slaapgeschiedenis en eventuele jetlag status.

 

Indien u een of meerdere nachtdienst(en) heeft gedraaid en u overdag dient te slapen, staat uw biologische klok nog in de ‘dag-modus’ op het moment dat u overdag uw slaap probeert in te halen. Dit wordt ‘circadian misalignment’ genoemd. Gezien uw brein normaliter overdag vrij weinig melatonine aanmaakt en wel relatief veel cortisol (stress/activatie hormoon), zullen de slaapbrillen het probleem helaas niet volledig oplossen. Wat onze blauw licht filter brillen wel kunnen doen is u helpen om de kwaliteit van de eerste fase van uw slaap te verhogen.    

 

"Blauw ochtendlicht is goed om uw brein te activeren om zo de dagdienst vol energie te beginnen. Echter als u net terugkomt van een nachtdienst is dit blauwe licht alles behalve gunstig voor de kwaliteit van uw slaap overdag."

 

 

 

Ons advies voor uw nachtdienst

Als u een nachtdienst heeft gedraaid, kunt u onderweg naar huis (niet in de auto i.v.m. de veiligheid) de bril al opdoen. Voor uw hersenen is het weer donker, het blauwe licht is gefilterd. Het kan handig zijn op verschillende momenten. Denk bijvoorbeeld aan het moment dat u thuiskomt na een nachtdienst, tijdens een licht ontbijt of tijdens het relaxmomentje voor het slapen gaan in de vroege morgen. Probeert u voor of tijdens uw dienst een powernap te doen, gebruik de bril dan vlak voor de powernap. Natuurlijk is het ook na gewone dagdiensten goed om ’s avonds de bril te dragen. In dit geval simuleert de oranje gloed van de bril het natuurlijke ‘avondsignaal’ van een zonsondergang. Dit draagt bij aan een effectiever slaapritueel, het optimaliseert de natuurlijke aanmaak van melatonine in de avond, nacht of vroege morgen.

 

 

 

 

Momenteel worden de Somnoblue slaapbrilllen toegepast bij interventies op de Intensive Care afdelingen van het LUMC, Radboudumc, HagaZiekenhuis, Rijnstate en JBZ. Ook worden ze bij de Oncologie afdeling van het Isala Ziekenhuis ingezet als onderdeel van een integrale aanpak.

 

Lees hier meer over in Vrijheid in de Zorg. Verder worden onze slaapbrillen al enige jaren gebruikt in de Nederlandse offshore industrie (lees meer) en in de topsport (lees meer) om de prestaties en vitaliteit verder te optimaliseren. Zie hier meer informatie over deze projecten. Let wel op: De bril lost nachtwerkproblematiek niet op, het is een hulpmiddel bij een integrale aanpak. 

 

 

Gemiddeld gezien is een blootstelling aan 30 lux voldoende om de natuurlijke aanmaak van melatonine met wel 50% te reduceren. Dit terwijl deze lichtintensiteit lager is dan wat er in de gemiddelde woonkamer en badkamer aanwezig is. 

 

Uit een recente studie uitgevoerd in 2019, blijkt dat sommige mensen tot wel 50 keer gevoeliger zijn voor blauw licht dan anderen. Hier is genetisch bewijs voor gevonden.

 

 

 

Night Fit workshops

 

Ook iets voor uw organisatie? 

Neem contact met ons op via 071 203 2143 of via info@somnoblue.nl voor informatie over de Somnoblue brillen bij uw bedrijf. Bezoek KM Human Factors Engineering voor meer informatie over de inhoud van de workshops. 

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »