Somnoblue bij de selectie van ADO Den Haag

  • Geplaatst op
  • Door ADODenHaagTV
Somnoblue bij de selectie van ADO Den Haag

Workshops en Somnoblue slaapbrillen bij ADO Den Haag. Voor dit project gaf Koos Meijer workshops over de effecten van slaapverbetering op het mentaal en fysiek herstel. Na afloop van de twee workshops hebben alle selectiespelers een eigen Somnoblue slaapbril meegekregen.

 

Somnoblue project met ADO Den Haag via ADODenHaagTV

 

Op vrijdag 3 november 2017 gaf Koos Meijer van KM Human Factors Engineering en Somnoblue een workshop over de effecten van slaapverbetering op het mentaal en fysiek herstel. Aan de hand van voorbeelden uit projecten bij Defensie, NASA en andere topsportvelden zijn verschillende slaapefficiëntie verhogende strategieën aan de spelers geleerd. De komende periode zullen de spelers de Somnoblue brillen gebruiken om de negatieve effecten van kunstlicht in de avonduren op het slaap-waak ritme tegen te gaan.

 

Video via ADO Den Haag TV

https://www.youtube.com/watch?v=Whr3O0w7zRU&t=1s

 

 

Blauw licht sensor in ons oog

Onze ogen hebben een gespecialiseerde soort receptor die onze biologische klok aanstuurt. Deze receptor is gevoelig voor lichtgolven met een kleine golflengte, zoals het blauwe ochtendlicht waar de dag mee begint. Vroeger was dit het teken voor onze hersens om wakker te worden. ’s Nachts, in het donker, maken onze hersens melatonine aan, ook wel het “nachthormoon” genoemd. Dit hormoon speelt een rol bij de verschillende herstellende effecten van slaap. Blootstelling aan blauw licht vlak voor het slapen gaan houdt ons dus niet alleen wakker, het vermindert ook de waarde en de kwaliteit van de resterende slaap.

 

Lichtvervuiling in de avonduren tast onze slaap en herstel aan

Tegenwoordig is er vaak continu blauw kunstlicht om ons heen (ook in de avond als het buiten al lang donker is). Er is onlangs nadruk in het nieuws geweest op schermen in bed, maar in de meeste verlichting in huis zit ook blauw licht; wit licht bevat immers elke kleur licht. Het gaat er ook niet alleen om dat het donker is in de slaapkamer tijdens het slapen, ook voor het slapengaan is het nodig dat het donker is. Een goede vuistregel is om in het uur voordat je gaat slapen blootstelling aan blauw licht te voorkomen. Intensiteit speelt een rol, dus met een dim lampje een boek lezen is al beter dan naar een fel belicht computerscherm staren. Maar om je hersens echt tot rust te krijgen moet je echte duisternis creëren.

 

Een natuurlijk hulpmiddel: Onze oranje slaapbril 

Gelukkig kun je deze duisternis ook simuleren door de Somnoblue blauw licht filter bril te dragen. Belangrijk bij zo’n bril is dat het je volledige gezichtsveld bedekt, want die receptoren zitten voornamelijk in je ooghoeken. In de volgende video wordt dit weergegeven. 

 

 

 

 

Onze andere blogs over projecten in de topsport

Zie hier de blogs over onze projecten met AZ Alkmaar en Oranje onder 16

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »