Slaaptekort een groot probleem onder pubers

  • Geplaatst op
  • Door RTL Nieuws 2016
Slaaptekort een groot probleem onder pubers

Niet voor één uur ’s nachts kunnen slapen en de volgende dag weer om zeven uur je bed uit; het is de dagelijkse realiteit van te veel middelbare scholieren, met chronisch slaaptekort tot gevolg.

Artikel via RTL Nieuws 

 

"Ik denk dat ik het beste kan omschrijven alsof er watten in mijn hoofd zaten", zegt Liz (19). Vanaf haar veertiende jaar kreeg ze moeite met in slaap komen. En daardoor natuurlijk ook met de volgende ochtend vroeg uit bed komen. "Na een paar nachten van vier à vijf uur slaap was ik niet meer uit bed te branden, ik had er de energie niet voor. Mijn moeder kon dan zeuren of schreeuwen wat ze wilde, maar ik bleef gewoon in bed liggen. Op school leek het alsof alles langzamer ging. Ik kon me moeilijk concentreren, soms viel ik in slaap tijdens de les."

 

 

Wat Liz doormaakt, is typerend voor veel middelbare scholieren, zegt Hans Hamburger, hoofd van het Amsterdam Slaap Centrum en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waakonderzoek (NSWO). Een op de tien jongeren heeft ernstige slaapproblemen en de overgrote meerderheid kampt met slaaptekort, blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting. Uit een enquête onder bètadocenten op middelbare scholen blijkt dat alle ondervraagde leraren wel eens leerlingen met slaaptekort in de les hebben en dat als een probleem ervaren.  

 

 

Elke tiener met slaapproblemen vraagt om een eigen, vaak multidisciplinaire behandelmethode. Maar het rechtzetten van de biologische klok, is volgens Hamburger vrij simpel. "Het moet iedere dag, ook in het weekend, een à twee uur voor de gewenste slaaptijd donker zijn. Dus: computer, tv en mobiele telefoon uit. In de praktijk betekent dit dat een tiener rond halfnegen al licht moet mijden. Vaak helpt een zonnebril ‘s avonds ook. Zo zet je het systeem alvast naar slaap. ’s Ochtends is juist weer veel licht nodig. Een lichtwekker kan hierbij helpen. Ook moeten de gordijnen open. Met een zonnebril op naar school fietsen is dus geen goed idee! Dit moeten ze weken lang volhouden om hun slaap- en waakritme te normaliseren. Tieners die een avondmens zijn, zullen dit jaren moeten volhouden."

 

Zie hier de rest van het artikel 

 

 

 

Somnoblue tips voor een goed slaapritueel (video)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer informatie over de Somnoblue junior 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »