Onze oranje brillen op de Intensive Care van het Radboud Universitair Medisch Centrum

Onze oranje brillen op de Intensive Care van het Radboud Universitair Medisch Centrum

De afdeling Intensive Care van het Radboud Universitair Medisch Centrum in Nijmegen heeft dinsdag 14 mei 290 brillen van Somnoblue in gebruik genomen. Medewerkers op deze afdeling draaien onregelmatige (nacht)diensten, wat resulteert in een onstabiel slaapritme. De oranje Somnoblue slaapbril is één van de strategieën om de medewerkers van de IC fit en vitaal de nachtdienst door te laten komen.

 
Betere prestaties


Onregelmatige diensten verstoren het bioritme en kunnen gezondheidsproblemen veroorzaken. Om deze problematiek tegen te gaan, neemt Radboud UMC brillen van Somnoblue in gebruik. De Somnoblue brillen reduceren de negatieve effecten van blauw licht op de biologische klok en de slaap. Ook dragen ze bij aan een effectiever slaapritueel door het brein het seintje te geven dat het tijd is om te gaan slapen. Dit kan bijdragen aan betere vitaliteit en prestaties bij de medewerkers van de Intensive Care afdeling.

 

 

 


Somnoblue slaapbril


De oranje glazen van de slaapbril filteren het blauwe licht en bootsen een natuurlijke zonsondergang na. Dit versterkt het slaapritueel en bevordert de natuurlijke aanmaak van melatonine. Het lichaam bereidt zich op deze manier beter voor op het slapen. Met als doel om medewerkers sneller in slaap te laten vallen, een betere nachtrust te laten ervaren en meer uitgerust wakker te worden. Dit resulteert in een betere focus en betere prestaties.

 

 

 

Wanneer dient het ploegen- en nachtdienstpersoneel de bril te gebruiken?

 

Gebruik de Somnoblue slaapbril na uw dagdienst

 

  1. Draag de oranje bril ’s avonds ongeveer een uur voordat u gaat slapen. Dit verhoogt de effectiviteit
    van uw slaapritueel en optimaliseert de natuurlijke aanmaak van melatonine

 

Gebruik de Somnoblue slaapbril na uw nachtdienst

 

  1. Draag de bril direct na uw nachtdienst, maar in verband met de veiligheid niet in het verkeer.
  2. Gaat u na een nachtdienst met de auto naar huis, zet de bril dan direct bij thuiskomst op zodat de bril toch nog effect heeft voordat u gaat slapen.
  3. Gebruik de bril tijdens een licht ontbijt, het uitlaten van uw hond, ophalen van uw kinderen, tijdens een relax-momentje voor het slapen gaan in de vroege morgen, etc.
  4. De bril is ook te gebruiken vlak voor een powernap voorafgaand aan uw nachtdienst of tijdens uw werk.
  5. De bril filtert het blauwe kunst- en ochtendlicht. Dit kan u helpen om sneller tot rust te komen na uw nachtdienst.

 


“Het wordt sterk afgeraden om de slaapbril te dragen tijdens het autorijden
omdat de verkeersveiligheid anders in het geding kan komen."

 

 

 

De noodzaak van slaapverbetering voor ziekenhuizen 

Het is niet alleen voor de gezondheid van het personeel van het Radboud UMC van belang om hun slaap te verbeteren, maar ook voor hun eigen veiligheid en voor de veiligheid van de patiënten. De cijfers omtrent vermoeidheid rondom nacht- en ploegendiensten zijn veelzeggend. Uit onderzoek blijkt dat de grootste rampen ‘s nachts gebeuren( Folkard et al., 2006; Uehli et al., 2014). Op deze momenten is de biologische klok ingesteld om te slapen en zijn werknemers dus het minst waakzaam en alert (Arendt et al., 2010). Specifiek voor ziekenhuizen blijkt het volgende: verpleegkundigen die in ploegendiensten van 12 uur werken, maken drie keer zo veel fouten als verpleegkundigen die 8,5 uur in ploegendiensten draaien. Na een werkweek van 64 uur is de kans op letsel 88% hoger in de daaropvolgende werkweek (RIVM 2012). Verminderde slaap, bijvoorbeeld door nachtdiensten, vergroot de kans op letsel eveneens. Daarbij geldt dat het veiligheidsrisico toeneemt naarmate men meer nachtdiensten draait (Folkard et al., 2006). De prestaties van chirurgen zijn significant lager als zij ’s nachts worden opgeroepen. Bij een gebrekkige nachtrust neemt de kans op complicaties na een chirurgische ingreep toe van 3,1% naar 8,5% (RIVM 2012). Het grootste deel van de fouten van werknemers wordt in het begin of aan het eind van de dienst gemaakt. Gedeeltelijk wordt dit veroorzaakt door de alsmaar toenemende slaapschuld. Deze bevindingen tonen het belang van slaapoptimalisatie rondom ploegendiensten aan.

 

 

 

De voordelen 

 

Topprestaties
De verbetering van slaapkwaliteit zal, al na één nacht, leiden tot meer focus, concentratie en een beter geheugen. Doordat slaap ervoor zorgt dat onze hersenen optimaal functioneren, zullen onze strategieën werknemers helpen om productiever te zijn en betere keuzes te maken.


Gezondheid en welzijn
Het verbeteren van slaapkwaliteit zal leiden tot: gezondere eetlust, versneld fysiek herstel, een betere hormoonfunctie, en een verbeterd immuunsysteem. Het optimaliseert gezondheid en welzijn. Verder zal het burn-out risico’s en algemeen verzuim verlagen.


Kostenreductie
Door de slaapefficiëntie te verhogen zullen werknemers fitter en productiever zijn en minder fouten maken. Daarnaast zullen slaap gerelateerde medische kosten verminderen. Slecht slapen of slaapgebrek kost onze samenleving elk jaar drie tot vierenhalf miljard.

 

 

 

LET OP: 

De Somnoblue brillen reduceren de negatieve effecten van blauw kunst- en daglicht op de biologische klok en de slaap. De brillen zullen slaapproblemen rondom de nachtdienst niet volledig oplossen, ze zijn een onderdeel van een integrale nachtdienstinterventie. 

 

 

 

Somnoblue bij andere ziekenhuizen 

Momenteel worden onze Somnoblue brillen toegepast bij nachtdienstinterventies bij de Intensive Care afdelingen van het Maasstad Ziekenhuis, HagaZiekenhuis, Alrijne Ziekenhuis, St. Antonius Ziekenhuis, Radboud Universitair Medisch Centrum en het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Verder wordt onze slaapbril al enige jaren gebruikt in de Nederlandse offshore industrie (lees meer) en in de topsport (lees meer) om de prestaties en vitaliteit verder te optimaliseren. Zie hier meer informatie over deze interventies.

 

 

Onze Somnoblue brillen worden toegepast bij het Alrijne Ziekenhuis als onderdeel van het project Fit door de nacht. Lees hier meer: Leidsch Dagblad

 

 

Bronnen:

Arendt, J. (2010). Shift work: coping with the biological clock. Occupational medicine, 60(1), 10-20.

 

Folkard. S., Lombardi. D. A. (2006). Modelling the impact of the components of long work hours on injuries and ‘accidents’. American Journal Industrial Medicine, 49, 953–63  

 

RIVM 2012 rapport 340039001. Onderzoek verricht in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid in het kader van project Z/340002/11

 

Uehli, K., Mehta, A. J., Miedinger, D., Hug, K., Schindler, C., Holsboer-Trachsler, E., & Künzli, N. (2014). Sleep problems and work injuries: A systematic review and meta-analysis. Sleep medicine reviews, 18(1), 61-73

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »