Ook al slaap je niet dan rust je toch, of niet?

Ook al slaap je niet dan rust je toch, of niet?

Alleen maar naar het plafond liggen staren, uren wakker liggen in bed. Nadenken over talloze, nutteloze dingen, terwijl de minuten voorbij tikken. En maar blijven tellen hoeveel uur je nog kan slapen voordat je weer uit bed moet. Dan denk je bij jezelf: “Ook al slaap ik dan rust ik toch.” Maar klopt dit wel?

 

Ouders zeggen vaak tegen hun kinderen wanneer ze niet kunnen slapen: “Ook als je alleen maar ligt, rust je ook uit!”. Maar is dit wel waar? Rust je echt wel uit als je niet slaapt? Onze slaap bestaat uit vier fases, waarin allerlei processen in werking worden gezet. Zo slaap je in de derde en vierde fase echt diep. Dit is dan ook een van de belangrijkste lichamelijke herstelfases, waarin je lichaam herstelt.

    

 

Is rusten dan hetzelfde?

Maar ja, hoe zit het dan met rusten? Is dit net zo effectief als slapen? Nee. Wanneer je slaapt ben je afgesloten van de buitenwereld. Hierdoor worden er processen in werking gezet die niet te zien zijn bij het rusten. Als je niet slaapt, ontspan je hooguit een klein beetje. Het is dus wel degelijk van belang dat je echt slaapt voor een goede nachtrust. Gebrek aan slechte en weinig slaap brengen verschillende negatieve effecten met zich mee. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal.

 

 

Het is dus duidelijk. Je rust dus niet uit als je alleen in bed ligt. Maar wat als je nou echt niet in slaap valt? Daar zijn uiteraard ook een aantal tips voor! Wanneer je merkt dat je na vijftien minuten nog niet kunt slapen, zou je het volgende kunnen doen: ga uit bed en doe iets waardoor je ontspant. Doe een aantal yogaoefeningen, vermijd alcohol, koffie en spannende films. Licht van apparaten en kunstlicht zorgen er ook voor dat je minder snel of helemaal niet in slaap valt. Om dit te voorkomen, is het aan te raden onze oranje slaapbril te dragen die het blauwe licht filtert. Door de bril een uur voordat je gaat slapen te dragen, bereidt je lichaam zich voor op het slapen gaan en wordt het ‘nachthormoon’ melatonine aangemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je wat sneller in slaap valt en meer uitgerust wakker wordt. Ideaal, toch? Ook is de verhoogde natuurlijke aanmaak van melatonine goed voor de gezondheid (lees hier meer). 

    

 

Of hadden de ouders dan toch gelijk?

Misschien was de wijsheid van ouders toch nog niet zo heel gek. Het is namelijk een geruststellende gedachte wanneer iemand tegen je zegt: “Ook al slaap je niet, je rust wel uit”. Deze gedachte helpt je lichamelijk en geestelijk te ontspannen, waardoor je waarschijnlijk toch wel sneller in slaap valt. Je ouders zeiden het dus niet helemaal voor niets… 

    

 

De oranje slaapbril: Hoe het werkt

 

 

Bronnen:

Bakker, J. (2018, October 24). Als je niet slaapt, rust je dan toch uit? - gezondNU. Retrieved May 22, 2019, from https://gezondnu.nl/dossiers/gezondheid/vermoeidheid/vermoeidheid-vermoeidheid/als-je-niet-slaapt-rust-je-dan-toch-uit/

 

Brown, Franklin C., Walter C. Buboltz Jr, and Barlow Soper. "Relationship of sleep hygiene awareness, sleep hygiene practices, and sleep quality in university students." Behavioral medicine 28.1 (2002): 33-38.

 

Als je niet kan slapen, kan je dan wel uitrusten? Retrieved May 22, 2019, from https://www.volkskrant.nl/de-gids/als-je-niet-kan-slapen-kan-je-dan-wel-uitrusten~b7b262b9c/

 

Shechter, Ari, et al. Blocking nocturnal blue light for insomnia: A randomized controlled trial. Journal of
psychiatric research96
(2018): 196-202

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »